El consum de llibres digitals el 2021
El Digital Consumer Book Barometer 2021, publicat el novembre de 2021, documenta i analitza l’evolució del llibre electrònic i l’audiollibre, la descàrrega de vendes, les subscripcions, el préstec de biblioteques i les plataformes de venda en línia en mercats internacionals.
El Baròmetre va començar a recopilar dades el 2018 i agrega dades de vendes dels territoris no anglòfons del Canadà (francoparlant), Alemanya+Àustria+Suïssa (DACH), Itàlia, Espanya (castellà), Brasil i Mèxic. Les dades són proporcionades pel grup de distribuïdors i agregadors digitals Bookwire, DeMarque, edigita, Libranda i Readbox. El Baròmetre és una iniciativa de Rüdiger Wischenbart i patrocinat per Bookwire, DeMarque/Libranda, i l’International Publishing Distributors Association (IPDA).
El Baròmetre del 2021 observa tres tendències:
En primer lloc, l’augment de consum de llibre electrònic a l’inici de la pandèmia s’ha estabilitzat o fins i tot s’ha ampliat una mica.
En segon lloc, les tendències i les preferències relatives a les categories de gènere i als nivells de preus acceptables han canviat amb diferents accents i dinàmiques. Mentre que a l’oest d’Europa i al nord Amèrica, la ficció general i criminal es van beneficiar del repunt, a l’Amèrica Llatina van destacar els llibres d’educació (inclosos els llibres d’autoajuda i de consells).
En tercer lloc, els llibres electrònics i els audiollibres constitueixen un camp del digital cada cop més integrat en el consum.
Informe Anual del Libro Digital 2021 (en llengua castellana)
Libranda acaba de publicar (28 de març) l’Informe Anual del Libro Digital 2021, que analitza l’evolució del llibre digital en castellà. S’hi confirma que el 2021 va ser un any de consolidació del mercat del llibre digital en llengua castellana. A continuació reproduïm el resum executiu de l’informe.
- El 2021 ha estat un any de consolidació del mercat del llibre digital en llengua espanyola. Després de l’excepcional creixement que es va produir el 2020, aquest any el mercat s’ha mantingut estable, de manera que el creixement acumulat durant el període de dos anys 2019-2021 ha estat del 36% en global i del 43% a Espanya i la taxa de creixement anual compost del mateix període (CAGR) ha estat del 16,7% global i del 19,5% a Espanya. Donades les circumstàncies excepcionals que vivim el 2020, derivades de la pandèmia COVID-19 i dels successius confinaments, és important valorar el creixement acumulat i el compost per determinar amb més certesa la tendència del mercat digital.
- La quota digital a Espanya suposa el 6,3% el 2021: si posem únicament el focus a les grans novetats, la quota digital és molt superior, ja que se situa entre el 15% i el 25%; alguns títols amb més pes arriben al 40%.
- Estimem que el mercat del llibre electrònic en llengua espanyola a tot el món (excloent el llibre de text / acadèmic) arriba als 114,8 milions d’euros el 2021: 75 milions d’euros a
Espanya i 39,8 milions d’euros a la suma de la resta de països del món. - Pel que fa a les quotes de cada territori el 2021, Espanya continua sent el mercat principal del llibre digital en llengua espanyola, amb una quota del 65,4% en valor en euros. El segon territori amb més pes continua essent Mèxic, amb una quota de l’11,8% en valor en euros i el tercer territori amb més quota és EUA, que compta amb un pes d’un 9,5 % en valor en euros.
- El pes més gran del mercat recau un any més a les plataformes internacionals (Amazon, Apple, Google, etc.) amb una quota del 78,1%, estable respecte a l’any anterior; és una categoria que no ha experimentat creixement. En la modalitat de biblioteques, el pes del préstec digital es manté en una quota del 5,1% del mercat i tampoc experimenta creixement respecte el 2020. Les plataformes de subscripció de llibres electrònics segueixen experimentant increments: el 2021, l’augment en valor en euros és d’un 22%, consolidant la tendència a l’alça que ja es va posar de manifest els anys anteriors. La seva quota va assolir el 7% del mercat el 2021. Pel que fa al grup de llibreries i plataformes en línia independents, com a grup, decreixen més que els anys anteriors (-15%). Quant a la seva participació en termes de quota de mercat del grup, aquesta disminueix en valor en euros respecte a l’any anterior, essent el 2021 del 9,7%.
- Els mesos amb més índex de consum digital de continguts en llengua espanyola el 2021 van ser gener, març, abril, juliol i agost.
- A través de la nostra aplicació de lectura i àudio Aldiko, podem observar algunes tendències de consum. En el present informe compartim dues tendències: (1) als països de parla hispana, als quals tenim una base d’usuaris actius de 300.000 persones, entre el 94%-98% de les lectures es produeixen al sistema operatiu Android i (2) observem que el temps mitjà de lectura per usuari i mes a l’aplicació oscil·la entre les 3 i les 4 hores.
- Top 10 temàtic: la ficció continua sent la categoria de major pes al mercat del llibre digital el 2021, amb el 64,8 % en valor en euros; destacant-hi les categories de ficció contemporània (23,5%), novel·la policíaca (16,4%) i novel·la romàntica (10,1%). La no ficció se situa en el 28,9%. Els temes més destacats són aquells relacionats amb autoajuda i desenvolupament personal, biografies i societat i cultura. La categoria d’infantil i juvenil augmenta fins al 6,3%, la qual es nodreix, fonamentalment, de la comercialització de llibres pertanyents a sagues juvenils i llibres educatius de personatges infantils.
- El Top 10. Les temàtiques més venudes a valor en euros és:
- ficció contemporània
- novel·la policíaca i de suspens
- novel·la romàntica i eròtica
- infantil i juvenil
- novel·la històrica
- autoajuda i desenvolupament personal
- biografies
- novel·la fantàstica
- societat i cultura
- novel·la d’aventures
- El 2021, el repartiment de les vendes entre novetat i fons es reparteix així: 25% – 75% respectivament. De l’altra costat, amb el TOP 100 títols s’obtenen el 25,7 % de totes les vendes globals en tots els canals.
- El 2021, la situació dels preus mitjans en euros sense IVA davant de 2020 és estable o tendent a l’alça en funció del territori. Els llibres digitals són entre un 40% i un 60% més barats que els llibres en paper.
Deixa un comentari